Historiographical Exclusions: Female Spanish Writers in Exile within the Literary Mexican Field

  • Iliana Olmedo
Keywords: Spanish Writers, Spanish Exile, History of Literature, Mercedes Pinto

Abstract

In its construction, the history of Mexican literature has excluded the authors who were marginal,such as     exiled writers of 1939, but mainly women authors who were considered even more peripherical. When these two categories are conjugated, suppression is greater. This text analyzes the mechanisms of exclusion that are used by historiography in order to make women invisible, we unveiled this by using the studies of configuration of taste and interaction in the fields of cultural production by Pierre Bourdieu, Harold Bloom’s canon proposal and Feminist Theory by Lillian Robinson, Susan Gubar and Toril Moi. With these tools, this paper seeks to answer the following questions: Who draws up the canon and bywhat means? What are the criteria that the critic and the literature scholar use to select authors? Who determines the authority and who legitimizes this authority in Mexico? Is literary quality a historiographic criterion, how and by whom is it established? What interests does it respond to? Furthermore, I will present and briefly analyze the literary creation of Mercedes Pinto, who at their time were influential in the Mexican cultural field and whose works havebeen unknown and ignored for many years.

References

Balibrea, M. P. (2007). Tiempo de exilio. Una mirada crítica de la modernidad española desde el pensamiento republicano del exilio. Montesinos.
Bieder, M. (1992). Woman and the Twenty-Century Spanish literary canon. The lady vanishes. Anales de Literatura Española Contemporánea, 7 (1-3).
Blanco, A. (2001). Escritoras virtuosas: narradoras de la domesticidad en la España Isabelina. Universidad de Granada.
Bourdieu, P. (1995). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Anagrama.
Bürger, P. (1997). On Literary History. La Torre, 2 (4-5), 179-192.
Chacel, R. (1983). Ortega. Revista de Occidente, 24-25, 77-94.
Clark, S. (1991). Sentimental Modernism. Women Writers and the Revolution of the Word. Indianapolis University Press.
Connerton, P. (1989). How Societies Remember. Cambridge UP.
Foster, D. (1996). Mexican Literature. A History. University of Texas UP.
Garza, B. (1989). Historia de la literatura mexicana: hacia la elaboración de historias nacionales en lengua española. In S. Neumeister (Ed.), AIH: Actas 1986. Veuvert.
Gilbert, S. & Gubar, S. (1998). La loca del desván: la escritora y la imaginación literaria del siglo XIX. Universidad de Valencia.
Halbwachs, M. (1992). On collective memory. Chicago UP.
Kirkpatrick, S. (2003). Mujer, modernismo y vanguardia. Cátedra.
— (1991). Las Románticas. Escritoras y subjetividad en España. 1835-1850. Cátedra-Universitat de Valencia-Instituto de la mujer.
Labanyi, J. (2007). Memory and Modernity in Democratic Spain: The Difficulty of Coming to Terms with the Spanish Civil War. Poetics Today, 28, 90-134.
León, M. T. (1999). Memoria de la melancolía. Castalia.
Llarena, A. (2001). Introducción. In M. Pinto, El divorcio como medida higiénica. Ediciones del Cabildo Insular-Instituto Canario de la Mujer.
López, A. (2001). Nuestra América y la teoría literaria a fin de siglo. In V. Ortega, R. Alvarado & L. Zamudio (Eds.), Tercer congreso internacional de literatura, propuestas literarias fin de siglo. Universidad Autónoma Metropolitana.
López, M. (1998). Tras el rostro/rastro oculto de las mujeres en la generación del 27. Letras femeninas, 1-2.
Mainer, J. C. (2002). Consideraciones sobre el lugar del exilio de 1939 en la construcción de la historia de la literatura española. Migraciones & Exilios, 3.
Mangini, S. (1997). Recuerdos de la resistencia. Península.
— (2001). Las modernas de Madrid. Las grandes intelectuales españolas de vanguardia. Península.
Offen, K. (2007). La aventura del sufragio femenino en el mundo. Historia de una conquista. Dirección General de Igualdad de Oportunidades.
Pozuelo, J. M. & R. M. Aradra (2000). Teoría del canon y literatura española. Cátedra.
Pinto, M. (1956). Él. Costa-Amic.
— (1969). Ella. Biblioteca Nueva.
Real, N. (2006). Dona i literatura a la Catalunya de preguerra. Abadia de Montserrat.
Quance, R. (1998). Hacia una mujer nueva. Revista de Occidente, 211, 103-114.
Robinson, L. (1998). Traicionando nuestro texto. In E. Sullà (Ed.), Desafíos feministas al canon literario. El canon literario. Arco Libros.
Ruedas, J. (1996). Historiografía de la literatura mexicana. Ensayos y comentarios. UNAM.
Suárez Briones, B. (2000). Feminismos: qué son y para qué sirven. In I. Zavala, (Ed.), Feminismos, cuerpos, escritura, la página, España.
Sullivan, C. (2001). On Spanish Literary History and the Politics of Gender. Spanish Literature. A collection of Essays. Garland Publishing.
Published
2022-01-13